I februari fick vi läsa om Lovisa Friman och hennes blockflöjtsspelande. Då fick vi också äran att önska henne lycka till inför den kommande tävlingen Musica Akustica, en tävling för musicerande ungdomar runt om i Dalarna. Nu är ju frågan… hur gick det!?
Musica Akustica är en tävling som arrangeras av ´Musik i Dalarna´ . Tävla får ungdomar i åldern 13 till 16 år, musikern får tävla med ett instrument och bidraget får vara högst 10 minuter långt. I år gick dessutom tävlingen digitalt så deltagarna skickade in sina bidrag via inspelning…
Så här berättar Lovisa: ”Jag spelade ett stycke barock - concerto nr 2 av John Baston. Innan jag spelade upp så hade jag och Marit arbetat med detta stycket tillsammans väldigt mycket, så att, när jag väl spelade upp, skulle känna mig förberedd, vilket jag också gjorde. Stycket känns nu helt naturligt och familjärt att spela.” Komponerade till tävlingsbidraget gjorde organist Fumiko Okino.
Inte ska vi dra ut på spänningen mer… Lovisa vann! Hur fick du veta att du vunnit? ”Ca tre på en eftermiddag, då jag fortfarande var i skolan, fick jag ett mail från Musica akustica med beskedet - och ett meddelande från Marit, såklart. Hon var väldigt stolt över mig, och jag kände mig även väldigt chockad över att ha vunnit. Efteråt så firade jag med min familj genom att äta tårta :)”
Första priset är att få spela sitt stycke med Dalasinfoniettan. På ett coronasäkert sätt så fick de två vinnarna öva med orkestern vid olika tillfällen för att sedan på inspelningsdagen spela in och spela upp tillsammans med en intervju. Lovisa berättar: Att spela med orkestern var...helt magiskt. Det är en helt annan sak att spela ensam i sitt rum, att spela med orkestern gav en helt ny mening till det som man spelade. Stycket kändes komplett, på ett sätt. Vi spelade till och med en harpa, vilket var helt otroligt, och helt overkligt. Man blev del av musiken.
Den första gången jag spelade med orkestern var dagen innan vi skulle spela in det för konserten, och det var ett genrep. Det gav mig tid att vänja mig vid känslan att spela där och spela med dem. Framför mig jobbade flera män med produktionen och inspelningen, vilket gav mig friheten att ta om och spela igen när jag kände för det, vilket definitivt hjälpte. På uppspelningsdagen behövde jag ta om flera gånger för att jag helt enkelt inte blev nöjd. Det var lite tröttsamt, men det var värt det i slutändan, då jag fick höra resultatet.
På den andra dagen, då vi spelade in på riktigt, så fick jag även träffa den andra finalisten av Musica Akustica, en violinist vid namn Karolina. Hon var väldigt skicklig på att spela, och var rätt så trevlig, även fast vi inte pratade väldigt mycket med varandra. Under intervjun vi gjorde efter att vi hade spelat upp allt så fick jag dock lära känna henne lite bättre, och det var intressant att höra vad hon hade säga om musik. Hon hade haft genrep en annan gång, då vi inte hade genrep samma dag med hade uppspelning samma dag. Uppspelningen bestod även av andra stycken som Dalasinfoniettan spelade själva, och vi fick även höra när de spelade in de styckena som om vi var på konsert, vilket var helt otroligt. Jag satt och log under hela tiden de spelade.
STORT GRATTIS LOVISA!
Här kan du se och lyssna på Lovisas final-framträdande.
Scrolla ner till rubriken Musica Akustica
Filmen börjar med intervjun och vid 18.52 får ni se Lovisas bidrag.
Andra inlägg
- Generad? publik som skrattar gott
- Skriv ner dina blockflöjtsmål.
- Sorteringen i not-hyllan
- Den perfekta examenspresenten.
- Blockflöjtsfrossan 2023
- Blockflöjt Sverige flyttar hit - VÄLKOMNA!
- Blandade fakta om svenska flöjter - Spelpipor
- Blandade fakta om blockflöjten mm
- Blockflöjten tog hobbysar till Norge
- Glimåkra blockflöjtsdagar 2023