Generad? publik som skrattar gott

Alla deltagare på Folkflute Academys kurshelg på Mon vandrar den snirkliga vägen genom skogen. Målet är Eldnäset, den vackra ladan ute på udden i Holmsjön. Här ska vi få njuta av en konsert tillsammans med folkmusik-duon Våtmark. Jag ska erkänna att jag hade inte kollat så noga på affischen och inte heller hört mig för vad vi skulle få lyssna till. En fiol och en pipa och två motorsågar, det hade jag sett på bilden och hade med mig i minnet och i förväntningarna, det stod visst text på affischen som syftade till duons underbara musikgenre men den hade jag inte läst… På vägen ut börjar jag uppfatta ord som handlar om snusk, snuskvisor. Jag ÄLSKAR snuskvisor, det är alltid på småtimmarnas efterfest som snuskbitarna från Dalarna ger sig till känna. När festen samlats i en ring med gitarr och cajon, vännerna sjunger tillsammans. Vet inte varför, men jag tycker att de ocensurerade, dåtidens fräckhet är otroligt rolig och härlig.

Konsertladan på Eldnäset fylls till sitt max och några av oss tar ståplats efter väggarna, för att se tjejerna framme på scenen och alla deras instrument. Här trängs fiol och flera olika flöjter. Konserten är igång och jag blir golvad av första låten och sedan stortrivs jag genom hela konserten. De blandar musik med sång, stämmor och solostycken som de proffs de är. Givetvis söker jag in mig på tjejernas kanaler, både Instagram, Spotify och Youtube, och ”Myggorna bet” som beskriver vilken midsommarkväll som helst i Dalarna, den har jag spelat upp för alla jag känner. I vilket fall de med samma humor som jag.

Nu ska ni alla få lära känna Nina, flöjtisten i duon Våtmark, lite bättre.

Nina Grigorjeva har spelat blockflöjt sedan barnsben, först på kommunala musikskolan i Värmdö för Lode van Den Eynde. Sedan fortsatte Nina med blockflöjt på Södra Latins Yreksmusikerlinje för Björg Ollen. Vidare på Kungliga Musikhögskolan tidig musik-utbildning besökte hon flera masterclass med Dan Laurin och Claudia Müller, dock var huvudinstrumentet då barockfagott.

På KMH:s folkmusiklinje studerade Nina för Göran Månsson. När utbildningarna var i hamn har Nina har fortsatt att arbeta konstnärligt. Nina skriver: Jag är en renässansmänniska och jobbar inom olika genrer såsom folkmusik, tidig musik, pop, nutida konstmusik mm. Jag komponerar, turnerar, letar i arkiv, håller i workshops och jobbar med ett flertal grupper. Senaste året har jag varit mest aktiv med folkmusikduon Våtmark, trion Kviga och mitt soloprojekt. 29:e november kom mitt andra soloalbum, Jävla ADHD, via skivbolaget Bart at Your Owner. Finns nu ute där du lyssnar på musik! Jag samarbetar också med artister från andra konstnärliga inriktningar.

Nina är en multimusiker med flera olika instrument på scenen, jag blir såklart nyfiken på vad Nina tycker är bäst med blockflöjten. Nina berättar: Blockflöjten skär igenom under ett folkmusikjam (till skillnad från t.ex. keltisk harpa som drunknar bland fiolerna). Lätt att ta med sig! Att spela blockflöjt känns för mig lika naturligt som att andas, tekniken sitter och jag behöver aldrig tänka när jag spelar, det går liksom av sig självt. Till alla som funderar på att börja spela hälsar hon snabbt: Sluta fundera och börja! Du kommer inte att ångra dig.

I duon Våtmark spelar Nina tillsammans med riksspelman Sandra Berggren, snuskvisorna blev en genre att få leka och busa av sig med under studierna på KMH. Projektet som började som skoj blev snart en viktig inkomstkälla för tjejerna som sedan dess fortsatt att arbeta med snuskvisor. Trots att jag står upp på konserten, för jag vill se allt, så känner jag mig golvad. Hur lyckas de få till det så proffsigt? Tajming, melodier och komp. Hur gör ni? Sandra skriver: Vi väljer de låtar som har en vacker melodi eller som går att arrangera på våra instrument. Tonarterna måste vara sångvänliga, melodin får gärna vara intrikat och variera i dur och moll. Är melodin tråkig men har ett spännande textinnehåll lägger vi till instrumentala låtar mellan varven. Stämspel och lekfullhet är a och o när vi arrangerar de gamla visorna.

Jag fick ta till google där, synonym till intrikat är invecklad/tilltrasslad, såklart något en musiker väljer när de ska arbeta fram sitt material. ;-) Tjejerna är proffs på det de gör. Ni som sitter och funderar på om ni borde se duon live - GÖR DET, det går inte att få ner i text hur perfekt underbar den här spelningen var.

Här blev det en skrivpaus, jag vet inte hur jag ska fortsätta… Jag minns tillbaka och ler. En stund in i konserten lyften Nina upp sina flöjter för, som vi flöjtister gör, prata lite om instrumenten. Ni kan alla se vad som skymtas på flöjtstället.

 

Publiken brister ut i skratt. Skratt och rodnande kinder är det vanligaste reaktionen under våra spelningar. Ibland blir det lite stelt och tyst i början men efter konserten fnittras det för fullt. Vi har hittills haft ett väldigt varmt emottagande och har fans över hela Sverige, berättar Nina.

Konserten avslutas med stående ovationer och jubel.

 

Nu är det dags för kursdeltagarna. Undertecknad som byggt sin första egna pipa ska leda pipbyggarnas uppträdande med ´Visa från Venjan´. Vi ställer upp oss, jag djupandas några andetag, dels för att konserten fått oss att asgarva och för att leda på scenen är helt utanför min comfortzone. Och där, kvar på scenen står den, rakt framför mig, på flöjtstället. Den rosa dildon. Jag biter mig i läppen och gör allt för att kväva mitt skratt. Nu ska jag dra igång den lugna, koralliknande, visan från Venjan. Med en rosa dildo rakt framför ögonen. Jag tror det gick bra faktiskt, jag skrattade gott efteråt och jo, jag skrattar än. Vilken underbar kväll. TACK NINA OCH SANDRA för det här minnet. Och Tack Nina för att jag fick intervjua dig till den här artikeln.



Länkar: 
www.ninamusiker.com

https://www.facebook.com/ninamusiker

Nina Grigorjeva finns på Spotify

Våtmark på Youtube, här hittar ni Myggorna Bet. mm!

@ninamusiker på Instagram
@vatmarkmusic på Instagram

Text: Sparf Alexandra Larsson

2 Dec 2024