Mellan två konserter

Ida Höög annonserade i vår Facebook-grupp om två olika konserter. Mellan de två konserterna passade jag på att skriva till Ida och idag får vi läsa om hur hon arbetat fram sitt konsertprogram och hur hon laddar om när hon är mellan två konserter.

Första timmen Ida övar jobbar hon med teknikövningar, rytmiseringsövningar och klang. Det är viktigt att hålla igång fingrarna och samtidigt arbeta med klang-, vibrato- och artikulation. Ida skriver att disciplinen kommer först, att arbeta igenom övningarna man behöver för tillfället. Sedan kommer inspirationen och arbetet med specifika stycken. Jag frågar Ida vad det bästa med blockflöjten är - det vill vi alltid lyfta - och hon svarar: Att det är så direkt, varje liten händelse i luftströmmen, artikulationen och fingerrörelserna hörs och man kan få fram så otroligt många mikronyanser av klangfärg etc, samt att man kan hitta en nästan oändlig mängd alternativa speltekniker.

Ida är van att sätta ihop konserter och planera föreställningar, genom hennes ensembler; Medeltidsensemblen Ambrosia, Duo SärARt och Trio Vilseensembler samt arbetet som solo-frilansmusiker har det blivit en del projekt. Hennes föreställningar har genom åren innehållit, förutom musik, flera olika konstinslag som dans och skådespeleri. Inspirationen till skapandet hittar Ida ofta ute i naturen under ensamma promenader, i litteratur eller genom att lyssna på eller spela med andra musiker.

 

 

Äntligen är musicerandet för publik igång igen och Ida har saknat att stå på scenen. Så här beskriver hon arbetet med det aktuella programmet: Jag utgår från stycken jag tycker om och som kompletterar varandra. Det nuvarande, som har titeln "En tystnad som väcker världen" efter en dikt av Ada Salas, har haft några olika skepnader men ett stycke som varit med hela tiden är Lux Aeterna av Markus Zahnhausen. Stycket utforskar mycket svaga nyanser genom olika speltekniker. Målet med programmet är just att få undersöka pauserna och de svagaste nyanserna tillsammans med publiken, att skärpa lyssnandet.

 

Men att bygga ett helt konsertprogram runt bara väldigt svaga nyanser blir väldigt krävande för publiken och ganska enformigt. Jag tänker mycket på att det ska finnas en variation både i klang, tempo, dynamik och stil/epok när jag bygger programmet. Som öppningsstycke vill jag t ex ha ett ganska snabbt och glatt stycke, alvaret och tystnaden får man närma sig successivt.

Det nuvarande programmet ser ut så här:


Telemann - Fantasia I (alt)
van Eyck - Pavane Lacryme (sopran, tidig barock)
Telemann - Fantasia II (tenor)

Bach - Adagio ur violinsonat I (alt)

Zahnhausen - Lux Aeterna (tenor)
Blondel de Nesle - S'amour dont suis esprit (sopran baserat på en 1300-talsflöjt fr Tartu, Estland)

Gautier de Coinci - Marions nous (samma som ovan, dessa stycken spelas direkt efter varandra)

Romitelli - Seascape (Paetzold kontrabasblockflöjt, förstärkt)

Carlsson - Och sedan vet jag intet mer (Eagle modern altblockflöjt)

 

Första föreställningen gick bra, en efterlängtad känsla att få spela för publik. Mellan konserterna jobbar Ida med att lyssna på inspelningar från framträdandet, hålla igång styckena dagligen och föreställa sig hela konserten i huvudet. Saker som kan filas på är övergångar, mellansnack och även detaljer i musiken. Resultatet får vi höra i Ledsjö kyrka, Västergötland, den 29 juli 20:00.

 

När nästa konsert är genomförd fortsätter Idas arbete med kommande projekt. Ida skriver: Jag håller på att arbeta fram en barnföreställning tillsammans med dansaren och bildkonstnären Emily Willman som jag hoppas få framföra under hösten och våren. Hösten 2022 blir det premiär på tre beställningsverk för Trio Vilse, en trio för blockflöjt, klarinett och gitarr fokuserad på nutida musik. Det är Mirjam Tally, Anna Eriksson och Daniel Hjorth som komponerar för oss.

 

Jag har också fått veta att Ida har ett projekt på gång som just nu är lite hemligt… en perfekt Cliff hanger då vi kan hoppas att vi får läsa mer om Ida längre fram. Hemligt projekt - med blockflöjt - oh så spännande!

 

____________________________________

 

 

Länkar för att se mer av Ida Höög:

 

Idas Facebook-sida

 

Idas Soundcloud

Konsert hos Samtida Musik tillsammans med pianisten Anna Christensson, bl a uruppförande av "Puppets" för bas- och kontrabasblockflöjt, elektronik och preparerad flygel.

 

Konsert med Medeltidsensemblen Ambrosia.

 

Foto 2: Désirée Burenstrand Schyman

 

Text: Alexandra Larsson

 

25 Jul 2021