Det finns hjältar - och superhjältar

 

 

Det finns hjältar och så finns det superhjältar. Min premiär-artikelserie på Blockflöjt Sverige kan inte avrundas utan min superhjälte, Marit Westblom Nordin.

 

Marit fick sina första lektioner redan som 6-åring då hennes storasyster (11 år) övade inför att bli musiklärare. Årskurs 2 och 3 var i Rättvik, där Marit växte upp, två obligatoriska år med blockflöjt. I årskurs 4 tog Marit klivet till klarinett för att redan efter ett år tröttna och bli övertalad att testa blockflöjten igen och då sa det klick, som Marit beskriver det, sedan Marit var 11 år har det varit blockflöjt som gäller.

 

Tillsammans med Gerd Holmgren la Marit grunderna för det som skulle bli studier vid musikhögskolan i Stockholm. Marit skapade tillsammans med Agneta Hellström och Sylvia Lind ”Trio Regina” som snart skulle bli världens största trio, de fyllde kyrkor med blockflöjtsmusik under somrarna och snart fylldes trion på med Basso Continuo, Pelle Halvarsson på cello och Bjarne Löwdin på cembalo och blev då Trio-Regina-ensemblen.

Som tur är, för alla Marits Dala-elever, så flyttade Marit tillbaka till Dalarna och sedan 1989 är Marit  blockflöjts-lärare vid kulturskolan i Leksand. Inför min terminstart i årskurs 2, 1993, fick jag hem ett papper att det var dags för mitt introduktions-år på musikskolan, ett år med blockflöjt. Jag var åtta år och supertaggad! Marit spelade på en tenor för att visa gruppen tydligt hur vi skulle ta greppen på våra sopraner, jag tittade avundsjukt på tenoren. I slutet av introduktionsåret fick vi komma på musikskolans öppna hus och Marit visade upp hela blockflöjtsfamiljen. Jag drömde att jag spelade de där stora flöjterna…

Det var givet att jag skulle fortsätta spela blockflöjt för Marit, snart fick jag börja med alten och inom något år så satt jag med i en blockflöjtsensemble och spelade bas-blockflöjt. Vi var en stor och ung ensemble som mixade flöjterna hej vilt. Jag frågar Marit hur det är att arbeta som blockflöjts-lärare: Det är inspirerande att undervisa tycker jag. Att få uppleva deras möte med instrumentet och även musiken. Med nya elever är det kanske första gången. Det är väldigt speciellt. Vissa elever får man behålla ett tag och kanske då också medverka lite i deras utveckling. Mötena med dessa elever brukar bli extra givande för mig. Men det roligaste är att undervisa eleverna i ensemblespel. Bygga upp en repertoar och spela konserter för det är då jag lyckas bäst med att få dem att förstå varför de spelar blockflöjt tycker jag.

Marit är även musiker i flera konstellationer, bland annat så spelar hon i Monika Roboz blockflöjtsensemble ”Recorder Consort” tillsammans med Gerd Holmgren, ensemblem är idag en stor ensemble med ca 10 vuxna blockflöjtsentusiaster, gruppen gästas och lyfts även av Monikas och Marits yngre elever. En annan grupp, utan namn, startades ”på skoj” men med flera spelningar i bagaget så övas det nu inför konserter tillsammans med kontrabasisten Anders Olsson och organisten Fumiko Okino. Hemma i familjen musiceras det också flitigt, Marits man spelar trombon och Marits dotter spelar oboe vilket skapar härliga duetter med blockflöjterna.

 

Jag tror inte Marit, 1993, anade att hon skulle dras med en av eleverna även 28 år senare. Marits undervisningsmetod, att få upp oss på större (alla) flöjter och få ihop oss i blockflöjtsensemble tidigt är ett vinnande koncept! När jag pratar med andra hobbysar så växer min tacksamhet för den bredd Marit smart undervisat och undervisar oss i.

 

Stort TACK Marit för att du inspirerat mig och så många andra till musiken. Snart, mycket snart, hoppas vi fylla Leksands Kyrka (med flera?) med ljuden från blockflöjt, orgel och kontrabas.



Foto: Per Westblom

Text: Alexnadra Larsson

____________________________________



Länkar för att se mer av Marit:

 

Sonat i F-dur, Vivace, G. Ph. Telemann

31 Jan 2021