Jag öppnar Sophies mejl och börjar läsa svaren till de frågor jag skickat. Snart läser jag ett stycke som får mig att rysa till. Sophie skriver När jag satt och lyssnade på flöjter med olika träslag på en hemsida så kände jag mig plötsligt som Harry Potter i trollstavsaffären.”Det är inte du som väljer trollstaven utan trollstaven som väljer dig.” Ja! Där fick vi ord på känslan när man köper blockflöjt - det är precis så det är.
Sophie Malmros är frilandssångerskan som på fritiden spelar både blockflöjt och, den nyförvärvade, traversflöjten. Som vuxen studerade Sophie musiklinjen på folkhögskolan i Hemse på Gotland, det var där som Sophie första gången tog lektioner i blockflöjt. Den gamla plastflöjten från barndommen visade sig då gjort sitt och Sophie började leta efter en ny flöjt - i trä. Det var här som Sophie kände sig som Harry Potter i trollstavsaffären, visst är det en otroligt bra jämförelse!?
Sophie var riktigt nära att klicka hem flöjter i det hårdare träslaget Grenadill men precis i sista sekund ändrades känslan och det blev istället en sopran och en alt i det vackra träslaget oliv. Sophie skriver: I mina öron är det raka motsatsen till grenadill-klangen. Grenadill lät klart och starkt. Oliven lät mer blåsig men också mer levande i jämförelse. Och det var den jag skulle ha! Sedan köpte jag en billig Yamaha-tenor i plast i på blocket. Jag gillar mest de mörka klangerna har jag märkt. Utöver det ligger det många billiga blockflöjter härhemma som jag fyndat här och där. Och en del har jag fått av snälla vänner. Man kan inte ha för många flöjter!
Sophie använder flöjterna som en vilopaus eller komplement till sitt arbete med sången: Jag spelar bara för att jag tycker det är roligt. Ibland när jag har övat sång länge, så fortsätter jag med flöjtspel och så får min egen röst vila. Det är väldigt praktiskt att ha fler instrument att alternera med när man är igång och övar. Och när en flöjt blivit hes byter man till nästa. Jag tänker ofta att jag och min röst är besläktad med flöjten. Vi är båda flöjter, och vi är båda röster. Sång och flöjt har ju ofta samma repertoar också. Så jag spelar gärna det som jag övar att sjunga och vice versa.
Musiken som spelas är allt från medeltid- till renässans men även folkmusik från hela världen. Sophie berättar: Bara melodin är sådär skimrande vacker, så att man vill gå och nynna på den.
Nu ligger fokuset på att lära sig mer på traversflöjten, hur man får till luften på ett bra sätt och hur det senare kan bli mer musikaliskt spelande av det som idag är ett nybörjarspel. Sophie lyfter att det är roligt att vara nybörjare - då ser/hör man framstegen tydligare.
Innan vi avslutar så ger vi oss in i den magiska världen av Harry Potter igen, Sophie skriver: En sak apropå Harry Potter, som jag tycker är väldigt kul och lite suspekt, är att det är så mycket ”magi” kring flöjter. När man ex. läser om hur man ska spela in en ny flöjt beskrivs det på ett närmast sagoaktigt sätt. När man spelar in en ny flöjt ska man själv ha en uppfattning hur man vill att varje ton ska låta och få flöjten att fatta galoppen. Flöjten ska forma sitt ljud efter din önskan och din inre röst. Nu när jag trilskas med att få traversflöjten att spela rent (renässanstraversflöjten har inga klaffar som garanterar helt rena toner) så har jag läst saker som att vissa toner liksom ska ”drickas” eller att man ska tänka den rena tonen uppåt eller neråt inom sig, och så fogar sig flöjten efter det. Och det är professorer som skriver detta, inga knasbollar! Det knasigaste är att det funkar!
Det får mig att tänka på flöjten som ett väldigt levande instrument som man liksom lever i symbios med. Spooky!
Jag tror att vi är många som håller med i Sophies koppling till den magiska världen. Det är verkligen något speciellt mellan träflöjt och ägare. Själv är jag så tacksam att vi tidigt fick köpa, och testa oss fram till, finare flöjter i trä. Nog var det så att min bruna, mjuka, lugna Moeck i päron hade valt mig redan innan vi började skicka runt flöjterna i ensemblen. Trä, ja, har du ingen än så är det ett riktigt bra mål att sträva mot. Sophie tipsar också: Köp en flöjt med barockgrepp, inte tyskt grepp.
_________________________________
Team Recorder - Choosing a wooden recorder
Blockflöjt Sverige - Barock vs Tyska grepp
När jag skrev den här artikeln började fundera på de, enligt mig, underbara Harry Potter filmerna. Jag skrev till min Harry Potter tokiga vän och hon skickade mig snabbt två scener där flöjter används i filmerna, här kommer de:
(Har du fler scener, berätta!)
Harry Potter and the Philosopher´s stone, besök hos Hagrid
Harrry Potter and the Prisonier of Azkaban, konsert Välkomstmiddag.
Andra inlägg
- Skriv ner dina blockflöjtsmål.
- Sorteringen i not-hyllan
- Den perfekta examenspresenten.
- Blockflöjtsfrossan 2023
- Blockflöjt Sverige flyttar hit - VÄLKOMNA!
- Blandade fakta om svenska flöjter - Spelpipor
- Blandade fakta om blockflöjten mm
- Blockflöjten tog hobbysar till Norge
- Glimåkra blockflöjtsdagar 2023
- När världsmusiker kom till Djura